AY AYDIN HESAP BELLİ

آی آیدین حساب بللی

AY AYDIN HESAP BELLİ

Biz müslümanlar olarak “Bir yıl geçti.” dediğimizde “Dünya güneş etrafında dönmesini tamamladı.” demiş olmuyoruz. Çünkü bizim takvimimiz güneşin değil ayın hareketini esas alır. Zira gözlenebilen hareketler güneşin değil ayın hareketleridir. Hıristiyanların 16. asrında Nicolaus Copernicus’un teklif ettiği “güneş merkezli teori” diğer bütün bilimsel faaliyetler gibi tamamen bir kabulden ibaret. Zaten Copernicus 949 (1543)’de yayınlanan meşhur kitabının önsözünde güneş merkezli sistemin bir “hakikat” olduğunu iddia etmediğini, yalnızca Batlamyus’un dünya merkezli modeline bir alternatif model öne sürdüğünü söyler. Ancak Galileo’nun teleskopu icadı iledir ki Copernicus’un iddiası bir hakikat iddiası görünümü kazanmıştır.

Mahlûkatın yaradılışında güneşin ehemmiyeti aşikârdır. Nebatat toprağa bağlı yaşar. Toprağın mevsimlere göre durumu nebatatın hayatını belirler. Hayvanat ise zamana bağlı yaşar. Çiftleşme ve yavrulama dönemlerinde, göç etmelerinde, kış uykusuna yatmalarında hep güneşin, mevsimlerin merkezde olduğu bir takvim geçerlidir. Hangi takvime biz kendimizi müntesip sayıyoruz? Hangi takvimi benimsiyoruz? Kaderimize dâhil olmayı seçmek buradan başlar. Bizi hayvanlardan ve bitkilerden ayıran temel şeylerden birisi ve en önemlisi hangi takvime göre yaşadığımızdır. Sair mahlukattan farklı olarak yalnızca insan; kaderine duhul etme veya kaderine isyan etme tercihinde bulunabilir. Biz insanoğluna Allah’ın bildirdiği takvim ay takvimi yani hicrî takvimimizdir. Allah katındaki takvim biz Müslümanların takvimidir. Biz ancak bu takvime göre yaşamak suretiyle kaderine duhul edenlerden oluruz.

DÜŞMANIN ZAMANIYLA GERDEĞE GİRMEK

Biz Müslümanlar; insanın kendisini bu dünyaya ait görmesinin alâmeti olan güneş esaslı Hıristiyan takvimini kullanma zilletinden kurtulup; ahiret yurdunu daha hayırlı bilenlerden olmak üzere kamerî Müslüman takvimimizi geri almalıyız. Bu mesele Latin harfleri yerine Türk harflerini geri almamız meselesiyle beraber bir teferruat değil, hayatımızdaki bütün meselelerin yuvalandığı yerdir.

TARİH TAKVİMLE TARİH OLUR

Tarih takvimle tarih olur. Sadece biz Müslümanların tarihi değil; modern manada tüm insanlık tarihi Hicret’le başlamıştır. Tarih evvel emirde zamanın hangi esasa göre tayin edildiğine dair bilginin adıdır.

SAAT ON İKİ

Müslümanların zamanını beş vakit okunan ezan belirler. Gün batınca akşam ezanı okunur. Ezanı duyan Müslümanlar saatlerini onikiye ayarlarlar. Çünkü her akşam ezanında saat on ikidir.

ARALIK AYI

Türklerin aralık diye bildiği ay Zilkade ayıdır.

JÜLYEN TAKVİMİ

Jülyen takvimin nasıl bir şey olduğunu anlamak için ay isimlerine ve gün sayılarının keyfîliğine bakmak kifayet eder. Zira takvimi hazırlatan Jül Sezar doğduğu ayın ismini değiştirip kendi ismini o aya vermiştir.

BİZ TÜRKLER TARİH DEDİĞİMİZ ZAMAN

Biz Türkler tarih dediğimiz zaman vukuatın sırasını, tertibini anlarız. Edep erkân bilmek Türklüğün şanındandır.

NİÇİN İFTARİYE DEĞİL DE İMSAKİYE DİYORUZ?

İmsak kelimesi tutmak, bir şeyden el çekip zapt etmek manasına gelip oruca başladığımız vakti ifade için bu kelimeyi kullanırız. Peki Ramazan'da ekseriyetle iftara kaç saat kaldığını öğrenmek için baktığımız cetvele niçin iftariye değil de imsakiye diyoruz?